Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Ondervoeding bij ziekte is een groot probleem binnen de Nederlandse gezondheidszorg. Gelukkig staat het onderwerp sterk in de belangstelling. Een ondervoede patiënt herstelt minder snel van een ziekte en heeft meer kans op complicaties en overlijden na een operatie. Door het tijdig signaleren en behandelen van ondervoeding kunnen de conditie van de patiënt en zijn kwaliteit van leven worden verbeterd en kan de opnameduur in het ziekenhuis worden verkort. In dit zakboek staat alle actuele informatie over het herkennen en onderkennen van ondervoeding bij elkaar. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het bepalen van de voedingsbehoefte van patiënten en geeft het richtlijnen voor het herstellen van een adequate voedingstherapie. Dit compacte zakboek is bedoeld voor artsen, diëtisten, verpleegkundigen, nurse practitioners, praktijkassistenten en andere disciplines in ziekenhuizen, verpleeg- en verzorgingshuizen, revalidatiecentra en thuiszorgorganisaties. (Bron: covertekst)
Nutritionary hygiene. Diet --- voedingstherapie --- malnutrition --- Ondervoeding --- 613.47 --- ondervoeding --- ziekenhuisverpleegkunde --- ziekenhuizen --- 612.391 --- Voedingsdeficiëntie (ondervoeding) --- ondervoeding (gez) --- patiënt (gez) --- 628.44 --- parenterale voeding (TPN) --- sondevoeding (enterale voeding) --- voedingsdeficiëntie --- voedingshygiëne (voedingsgewoonten) --- de patiënt in het ziekenhuis
Choose an application
In opleidingen in de gezondheidszorg wordt in toenemende mate aandacht besteed aan kwaliteitsverbetering en het voorkomen van onveiligheid in patiëntenzorg. Kwaliteit en veiligheid hebben immers een hoge prioriteit. Maar wat betekent het precies om op een transparante wijze kwalitatief goede en veilige zorg te leveren? Welke rol speelt de zorgorganisatie, en hoe kan de arts of verpleegkundige individueel aan veilige patiëntenzorg bijdragen? Hoe worden calamiteiten voorkomen? Maar ook: hoe om te gaan met een gemaakte fout en hoe daarvan te leren? In Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg wordt verhelderd wat kwaliteit van zorg is en wat voorwaarden zijn voor kwaliteitsverbetering.De verschillende dimensies als professionele, organisatorische en patiëntgerichte kwaliteit worden besproken, evenals het onderzoek naar kwaliteitsverbetering en de implementatie in de praktijk. Ondanks het streven naar optimale patiëntenzorg kunnen fouten worden gemaakt. Een apart hoofdstuk is daarom gewijd aan hoe om te gaan met een calamiteit, met oog voor patiënt, organisatie en voor eigen gevoelens. De functies en de mogelijkheden van kwaliteitsverbetering worden in dit boek met tal van voorbeelden uit de klinische praktijk geïllustreerd. Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg is geschreven door vooraanstaande Nederlandse kwaliteitsonderzoekers, -professionals en zorgverleners, die al vele bijdragen hebben geleverd aan daadwerkelijke verbetering van de patiëntenzorg. Met dit boek bieden zij iedere (aanstaande) zorgprofessional de kennis en handvatten om optimale patiëntenzorg na te streven en te reflecteren op de eigen rol hierin.
Kwaliteitszorg --- Patiëntenveiligheid. --- Gezondheidszorg --- Nederland. --- Ziekenhuizen. --- kwaliteitsbewaking --- Nursing --- patiëntenparticipatie --- veiligheid (geneeskunde) --- zorgbeleid --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- zorg --- verpleegkunde --- kwaliteitszorg --- veiligheid patiënt --- 613.47 --- patiënten --- veiligheid --- ziekenhuisverpleegkunde --- ziekenhuizen --- medische fouten --- veiligheidsbeleid --- verpleegkundig beroep --- verpleegkwaliteit --- Kwaliteitsbewaking (audit) --- Patiëntveiligheid --- Verpleegkwaliteit --- medische fouten (gez) --- veiligheid patiënt (gez) --- 603.63 --- Medische fouten --- Patiënten --- Veiligheid --- Verpleegkunde --- Zorgorganisatie --- kwaliteitsbewaking (audit) --- patiëntveiligheid (veiligheid patiënt) --- de patiënt in het ziekenhuis --- De patiënt in het ziekenhuis --- Patiëntenbegeleiding --- Integrale kwaliteitszorg
Choose an application
Agressie in de zorgsector werd lang niet gezien. Het leek ondenkbaar dat een hulpverlener net door een hulpvrager agressief zou benaderd worden. Een correcte preventie van agressie in de zorgsector schuilt vooral in juiste en duidelijke informatie binnen een patiënt- en personeelsvriendelijke architectuur, in terugkerende opleidingen over omgaan met agressie, communicatie, onthaal- en gesprekstechnieken en in het leren omgaan met crisissituaties. In 2003 boog de werkgroep ‘Omgaan met agressie’ van het Universitair Ziekenhuis van de Vrije Universiteit Brussel zich over de samenstelling van een handleiding die een aantal instrumenten en handvatten moet aanreiken die kunnen helpen om in een instelling te komen tot een goed werkend agressiebeleid waardoor het personeel zich effectief gesteund weet en er een veilige omgeving gecreëerd wordt voor de patiënt en de medewerker. Meer dan tien jaar praktijkervaring later neemt deze werkgroep de vooropgestelde kaders, protocollen en inzichten van weleer nog eens kritisch onder de loep en herschrijft ze op maat van de huidige situaties, middelen en kennis van zaken. Verbeterde technieken in verband met fixatie, communicatie, zorg en nazorg werden toegevoegd en uitvoerig geïllustreerd.
Social problems --- fixeren (zorg) --- Social psychology --- verpleegkundig beroep --- agressie --- preventiebeleid --- Geweld in de hulpverlening --- Agressiviteit ; hulpverlening --- Aggressiveness (Psychology) management --- Violence in the workplace --- Hospitals --- Safety measures --- agressieve patiënt --- ziekenhuis --- 613.47 --- patiënten --- conflicthantering --- hulpverlening --- gezondheidszorg --- fixeren --- verpleegkunde --- 415.3 --- agressiviteit --- Agressiviteit (geweld, agressie) --- agressiviteit (gez) --- 362.1 --- preventie --- verdedigingstechnieken --- Agressie --- Preventie --- 604.87 --- zorgsector --- 179.8 --- 179.8 Gebreken. Hoogmoed. Jaloersheid. Gewelddadigheid --- Gebreken. Hoogmoed. Jaloersheid. Gewelddadigheid --- de patiënt in het ziekenhuis --- De patiënt in het ziekenhuis --- Uitvoerende functies --- PXL-Healthcare 2014 --- ziekenhuisbeleid --- kwaliteitszorg --- Geweld --- Gezondheidszorg
Choose an application
616-083 --- patiëntgestuurde zorg --- verpleegkunde --- 613.47 --- patiënten --- relatie patiënt-verpleegkundige --- ziekenhuizen --- arts-patiënt relatie --- patiënt gecentreerde aanpak --- patiënt-verpleegkundige relatie --- patiëntenzorg --- spiritualiteit --- verpleegkundig beroep --- zorgverlening --- 616.083.5 --- Patiënt-verpleegkundige relatie --- Patiëntenbegeleiding --- Patiëntenrecht --- Patiëntenzorg --- Patiëntgestuurde zorg --- Theorieën van de verpleegkunde --- 604.1 --- Planetree --- Planetree-principe --- arts-patiënt relatie (patiënt-arts-relatie) --- familiebegeleiding --- familieparticipatie --- gezondheidszorg (gezondheidsbeleid, sociale geneeskunde) --- godsdienst --- kwaliteitsbewaking (audit) --- patiënt --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- patiëntgecentreerde zorg --- patiëntveiligheid (veiligheid patiënt) --- zingeving --- Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- de patiënt in het ziekenhuis --- De patiënt in het ziekenhuis --- (zie ook: informed consent) --- (zie ook: beveiliging) --- 616-083 Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- departement Gezondheidszorg 09
Choose an application
Veilige zorg is één van de essentiële voorwaarden voor kwaliteitsvolle zorg binnen ziekenhuizen. De toenemende internationale belangstelling voor patiëntveiligheid in ziekenhuizen (WHO) leidt intussen ook tot Belgische initiatieven op beleidsniveau, zowel vanuit de federale overheid als vanuit de ziekenhuizen. Bij veiligheid in zorg speelt de deskundigheid van artsen en zorgprofessionals een hoofdrol maar missen blijft menselijk en daarom is er nood aan een goed onderbouwde veiligheidssystematiek in de ziekenhuizen. Hierover zijn er steeds meer inzichten en inspirerende ontwikkelingen. Vaak heeft patiëntveiligheid echter te maken met het correct toepassen van relatief eenvoudige regels. Het structureel kunnen garanderen van een optimale veiligheid in ziekenhuizen is dan ook een belangrijk implementatievraagstuk, zo stelt de auteur. Het ontwikkelen van een positieve veiligheidscultuur speelt daarbij een belangrijke rol. Een aantal inzichten uit onderzoek worden hierbij gepresenteerd. .Maar, er is ook nood aan het ontwikkelen van consistente terminologie, aan betrouwbare meetinstrumenten en derhalve ook aan het objectiveren of verbeterinitiatieven effectief tot vooruitgang leiden. Patiëntveiligheid is in dit verband een belangrijke onderzoeksuitdaging en dit vanuit diverse perspectieven.Veertien stellingen over veiligheid in ziekenhuiszorg vormen de ziel van dit boek, waarmee de auteur vooral meer inzicht wil geven maar ook ten volle beseft dat voldoende veranderingsbereidheid van het werkveld, een goed doordachte aanpak en professionele ondersteuning essentiële voorwaarden zijn voor het verbeteren van de patiëntveiligheid in ziekenhuizen.
veiligheid (mensen) --- patiënt --- medische registratie --- veiligheid (geneeskunde) --- ziekenhuizen --- patiëntendossier --- Medical law --- Hygiene. Public health. Protection --- Public Policy --- Hospitals --- Patient Rights --- Patient Care --- Health Care --- Professional-Patient Relations --- Physician-Patient Relations --- WX 162 Patient care planning. Progressive patient care. Long term care --- Safety measures --- veiligheid --- veiligheid patiënt --- veiligheidsbeleid --- ziekenhuis --- 613.47 --- basisverpleegkunde --- patiënten --- Veiligheid (onveiligheid) --- Veiligheid (patiënt) --- Ziekenhuis --- veiligheid (gez) --- veiligheid en gezondheid --- veiligheid patiënt (gez) --- veiligheidpreventie --- ziekenhuis (gez) --- 601.7 --- België --- patiëntveiligheid (veiligheid patiënt) --- ziekenhuisbeleid --- de patiënt in het ziekenhuis --- De patiënt in het ziekenhuis --- (zie ook: beveiliging) --- Ziekenhuizen --- Ziekenhuishygiëne --- Provincie West-Vlaanderen --- Veiligheid
Choose an application
Kindergeneeskunde --- Kinderpsychologie --- Nursing --- Ontwikkelingspsychologie --- Psychologie de l'enfant --- Psychologie du développement --- Pédiatrie --- Verpleegkunde --- Child, Hospitalized. --- kind en ziekenhuis --- ontwikkelingspsychologie --- 416.1 --- 613.47 --- 613.62 --- kinderpsychologie --- psychologie --- Children, Hospitalized --- Hospitalized Child --- Hospitalized Children --- Hospitalization --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- De patiënt in het ziekenhuis --- Kinderverpleegkunde --- Child, Hospitalized
Choose an application
Uit onderzoek blijkt dat ongeveer elf procent van alle medische patiënten in een algemeen ziekenhuis een depressie ontwikkelt. Professionele hulpverleners herkennen slechts de helft van die depressieve patiënten. Verpleegkundigen kunnen voor die patiënten een belangrijke rol spelen. Met de patiënt communiceren is daarbij cruciaal. Maar professionele zorgverleners voelen zich vaak onvoldoende getraind om deze taak op zich te nemen.
606.322 --- communicatie --- depressiviteit --- ziekenhuis (gez) --- Depressiviteit --- Contains audio-visual material --- Academic collection --- depressies --- patiëntenbegeleiding --- ziekenhuis --- 613.47 --- depressie --- patiënten --- ziekenhuisverpleegkunde --- verpleegkunde --- zelfdoding --- ziektebeleving --- 607.63 --- Verpleegkundigen --- Depressie --- Patiënten --- Begeleiden --- de patiënt in het ziekenhuis --- Nursing --- Psychiatry --- psychiatrie --- patiënt-verpleegkundige relatie --- verpleegkundige interventies --- coping --- Depressies --- Hospital patients --- Mental health --- Handbooks, manuals, etc. --- Depression [Mental ] --- Patients --- Treatment --- Kind --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Een kind dat te horen krijgt dat het kanker heeft, voelt zich vaak al een hele tijd niet erg goed in zijn vel. Het heeft meestal al een tijdje in de gaten dat er iets mis, ook als er niets verteld wordt! Het is echter heel belangrijk dat een kind zoveel mogelijk weet wat er aan de hand is en wat het te wachten staat. Als het kind dat weet, zal het eerder het belang inzien van onderzoeken en behandelingen en dus over het algemeen beter meewerken. Levensbedreigend zieke kinderen denken bovendien vaak dat ze ziek geworden zijn omdat ze iets fout gedaan hebben. In dit werkboekje worden heel wat vragen beantwoord waarmee het kind wellicht worstelt. Ook medische termen en moeilijke woorden worden uitgelegd in een heldere taal. Naast het lezen van info kan het kind ook heel wat doen in dit boekje : een dagboekje bijhouden, tekenen, taalspelletjes oplossen.
#PBIB:+105.81 --- 605.2 --- pijn --- pediatrie --- kinderen --- kinderverpleegkunde --- ziek zijn --- 613.47 --- Kanker (Leukemie) --- Verlies (emotie) --- Ziek zijn --- 613.62 --- kind en ziekenhuis --- Kinderen --- Kanker --- 8+ --- 606.8 --- kanker --- omgaan met kanker --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Lichamelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- kindergeneeskunde --- De patiënt in het ziekenhuis --- Kinderverpleegkunde --- Ziekten --- Ziekte --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
613.44 --- 613.47 --- implementatie --- innovatie --- patiëntenzorg --- veiligheid patiënt --- veranderingsmanagement --- Verpleegkundig management (management (verpleegkundig)) --- Verpleegkunde --- Zorgorganisatie --- evidence-based nursing --- innovatie (veranderen) --- kwaliteitsbewaking (audit) --- verpleegkunde --- verpleegkwaliteit --- Interne organisatie --- De patient in het ziekenhuis --- wetenschappelijk onderzoek --- patiënt-verpleegkundige relatie --- Organization theory --- patiëntenrechten --- procedures --- gezondheidszorg --- arts-patiënt-verpleegkundige relatie --- richtlijnen (zorg) --- medische sociologie --- Sociology of health
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|